De tijd vliegt ommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu De tijd vliegt ommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt ommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Door: ivonneinzambia

Blijf op de hoogte en volg Ivonne

22 Oktober 2010 | Zambia, Chipata

De tijd vliegt ommmmmmmmmmmmmmmmm!

Alweer week 5, wat gaat de tijd toch snel voorbij. Allereerst wil ik iedereen bedanken die mijn blogs leest, reacties achterlaat, mij belt en mij hele lieve kaartjes stuurt. Ik vind het echt super leuk om te horen hoe het in Nederland gaat. Bij deze blog heb ik ook mijn eigen stukje muur bijgevoegd, met alle leuke/lieve kaartjes, maar er is nog veel meer plek over. Hint! ( Diocese of Chipata, Ivonne Germs, PO BOX 510124, Chipata)

(Corrupte, Getrouwde, Oude, Misbruikmakende, Niet integere, Slome/Trage) Visum meneertje
Maandag rond half tien vertrokken naar the Provendence House. We wisten dat we lang moesten wachten.... maar 3 uur lang wachten.. en daarna nog te horen krijgen dat je de volgende dag weer kunt komen... wordt je wel een beetje chaga van. Maar we hebben onszelf maar verwend met een heerlijke kipburger. De volgende dag terug naar the Provendence House om onze Tempory Visit op te halen. Maandag had ik een heel gesprek gehad met het Visum Meneertje over Human Resource. Hij studeerde het ook en was erg geinteresseerd hoe HR nu allemaal werkte in Nederland. Nadat we onze Tempory Visit van hem hadden gekregen, kreeg ik zijn business card. Jaja! Komen Yvonne en ik terug van boodschappen doen, krijg ik ineens twee smsjes....... moet je eens raden van wie? Visum Meneertje. Wat had deze corrupte, getrouwde, oude, misbruikmakende, niet integere, slome/trage man gedaan..... hij heeft mijn telefoonnummer gejat van het kopietje van mn Tempory Visit! Wat stond er dan in het smsje vraag je je af? I like you very much, we have sooooo much in common. Hope to see you soon! Nou Ivonne is hier niet van gediend, duss heeft ze maar mooi niets terug gestuurd. Moet je je dit incident voorstellen in Nederland. Als je daar iets illegaals doet, wordt je denk ik... direct ontslagen.. maar hier in Zambia kan het allemaal klaarblijkelijk. Mannen in Zambia...... neeee ik heb het er niet zo op. Vooral na dit incident en na te horen hebben gekregen van meerdere Zambianen dat ze graag een blanke willen trouwen, waarschijnlijk alleen voor het geld.

Het project
Ik heb nu in mijn vorige blogs wel allemaal over de leuke en de niet leuke dingen maar nu ga ik jullie iets vertellen over ons project. We gaan een aantal medewerkers interviewen over hun functie. Hier maken we een functiebeschrijving van, die we samen met de medewerker en leidinggevende gaan bespreken. Nu is ons plan van aanpak niet goedgekeurd en hebben we deze aangepast. En zijn we een beetje bang dat we niet kunnen afstuderen omdat we vooral praktisch bezig zijn. We hebben daarom ook onze begeleidster gemaild, die ons hopelijk voor het weekend uitsluitsel kan geven over dit ‘probleem’.

Lake Malawi
Ik ben ook druk bezig met het regelen van een mini vakantie naar Lake Malawi. We gaan als alles goed gaat, volgende week vrijdag voor 3 nachten (4 dagen) naar Cape Maclear. Dit moet ontzettend mooi zijn en je kunt er super goed relaxen. Wat ook niet verkeerd is. Cape Maclear ligt wel ongeveer 380 km van Chipata, dus dat wordt wel een aantal uren in de auto zitten. Onze lodge heb ik al geboekt. We verblijven in de Gecko Lounge (www.geckolounge.net), alleen het vervoer moet nog geregeld worden.

Foto’s
Op de foto’s zie je mij in zelfgemaakte jurk. Nee Mama/Oma/Kinie en de rest, ik heb hem niet zelf gemaakt, maar heb hem laten maken door Mister Banda. Ook zie je nog mijn ziekenbezoek aan de Health Clinic met een hele aardige zuster.

De Bisschop!
Zo grappig, gisteren is de bisschop langsgeweest om kennis te maken. Hij kwam hier met nog 2 anderen om eens te kijken wie we waren. Ik wist niet dat een bischop ook grappig kon zijn. Hij stelde me voor om twee stokken te kopen zodat ik in de regentijd niet kon vallen haha. Hij was erg geinteresseerd in wat wij hier kwamen doen en wat we van Zambia vonden. Toen hij weg wilde, herinnerde ik me dat Oma mij iets had gevraagd .Dus ik naar hem toe... Uhmm Bisschop mag ik u iets vragen? Ja natuurlijk! Mijn oma wil heel graag dat u een rozenkrans voor haar inwijd. Hij sloeg direct een kruisje en was helemaal enthousiast. Natuurlijk doe ik dat voor je oma. Ik doe het dit weekend direct. Ik zo.... mag ik er dan ook een foto van maken (voor bewijsmateriaal ;) )... Oooohhh zegt ie dan gaan we het doen als ik mijn gewaad aan heb, is mooier voor de foto. Dus Oma... als ik er weer ben heb je en een foto en een ingewijde rozenkrans van de bisschop.

Net voordat ik hier kwam, waren Yvonne en ik bij de katholieke boekenwinkel voor een interview met 1 van de medewerkers. En ik was benieuwd of ze ook een mooie rozenkrans hebben voor Oma. En ja hoor... ik heb een mooie Zambiaanse rozenkrans gekocht. Waar ik ook achter kwam is dat ze de priesters hier wijn kopen. Ik zo..... mag ik eens zien wat voor wijn..... omdat ik erg van wijn hou. Ja hoor... komen ze aan met een fles wijn wat voor gebruikt als wijn bij de communie. Ik zo.. mag ik deze wel kopen dan. Jaaa natuurlijk dat kan! Wat staat er op het wijn etiket: Zikoma Mass Wine, dit betekent Dank u Mis Wijn.

  • 22 Oktober 2010 - 11:22

    Kinie:

    Wat leuk !!! Wat een primitief hokje zeg bij de Nurse... hihi.. Wel wat anders dan bij ons !
    Hoe gaat het nu met je verwondingen ? Volgende keer volleybal kniebeschermers mee ;-) Je wand raakt al aardig vol met leuke kaarten, top !!

    Groetjes en knuffels uit schoonebeek

  • 22 Oktober 2010 - 15:09

    Pa En Ma:

    Wat een mooie foto's. Vooral die foto van je prachtige jurk.
    Wel een beetje uit een andere tijd toch!
    Ik vind het kleurtje erg leuk.
    Van wie heb je toch die mooie tekeningen gekregen? Van Lissa.
    Je knie heeft wel hevig gebloed zeg. En is het al mooi aan het genezen?
    Wat een vragen heb ik toch weer voor je. Gelukkig spreken wij elkaar vanavond dan krijg ik vast wel antwoord op alle vragen.

  • 22 Oktober 2010 - 17:22

    Oma En Jan:

    Wat weer een verhaal, ik ben niet de oma van de rozenkrans, dat is de andere oma, dus de hollandse jongens zijn veel liever en eerlijker, laat je niet inpakken, geniet van de minitrip die er aan komt, lezen we later weer wat je allemaal meegemaakt hebt. Lieve schat we houden van je. Oma uit Schoonebeek.

  • 23 Oktober 2010 - 09:08

    Marie:

    Hey Ivonne, van die jurk moet op z'n minst 20 cm. af. Of slaan er dan allerlei Zambianen op tilt?
    Wat je schrijft over je project is maar kort, maar obv. dat stukje kan ik me voorstellen dat je meer de beleidsmatige kant van het opstellen van functieprofielen moet verwerken in je onderzoek. En deze feedback had je vast al gehad ;-)
    Groeten!
    Marie H.

  • 24 Oktober 2010 - 09:31

    Tante Truida:

    Wat ben jij leuk bezig,
    ik vind het een hele
    prestatie van je.

    groetjes Tante Truida

  • 24 Oktober 2010 - 17:57

    Ivonne:

    Leukleukleuk! En fantastisch van die bisschop. liefs Eva

  • 26 Oktober 2010 - 17:20

    Mariska Gerdes:

    heeey!
    alweer 5 weken. maar nog niet eens op de helft ;) denk wel veel aan je hoor!
    heb de foto's weer even bekeken, ook van je knie.
    En leuk die kaartjes die je al hebt gekregen.

    Hoop dat het met het project goed komt. en dat je snel reactie krijgt

  • 28 Oktober 2010 - 11:52

    Geja En Margreet :

    Hey meid,
    toppie dat jullie plan gister alsnog is goedgekeurd! Dat moet een hele geruststelling zijn.
    Voor komend weekend wil ik jullie alvast heel veel plezier toe wensen. Naar wat we er van gezien en gelezen hebben, moet het er ontzettend mooi zijn. Geniet ervan!
    Liefs,
    Geja en Margreet

  • 28 Oktober 2010 - 14:34

    :

    hey Ivonne,

    Wat leuk om al je ervaringen nu eens te lezen maar dan van de andere kant.
    Zo mensen vorig halfjaar nog bij mijn verslagen deden:p

    Ik ben jaloers op jouw en de hele groep als ik de belevingen/ervaringen en foto's zie. Ik wilde dat ik er nu ook nog was of weer heen kon.
    Maar de luxe in NL is natuurlijk ook wel heen fijn.
    Ik ga dus ook niet al je verslagen lezen want dat kan ik niet aan.

    Ik hoop dat jullie het wel voor elkaar krijgen dat je kan afstuderen hier in Zambia. Zo niet is het erg jammer, maar dit nemen ze nooit meer van je af en is dan misschien dat halfjaartje nog wel waard.
    Maar natuurlijk moet je er eerst voor gaan dat het wel gaat lukken, ik sprak Peter laatst op school en die was alweer helemaal enthousiast en het was GEWELDIG:p.

    Echt heel veel plezier nog en succes natuurlijk, laat je niet afremmen door de drempels die je af en toe voor je krijgt maar gewoon lekker door gaan en vooral genieten. Dit maak je nooit meer mee:)

    Gr Fabian Schra (de MER-student van de vorige groep:p)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivonne

HalliHallo! Ik ga 4 maanden afstuderen samen met mijn maatje Yvonne in Zambia!

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 29684

Voorgaande reizen:

20 September 2010 - 20 Januari 2011

Afstuderen in Zambia

Landen bezocht: