Safariiiiiii - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu Safariiiiiii - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu

Safariiiiiii

Door: ivonneinzambia

Blijf op de hoogte en volg Ivonne

19 Oktober 2010 | Zambia, Chipata

Great Safari trip!
Zaterdagochtend rond een uurtje of acht vertrokken naar Mfunge (South Luanga National Park). Onderweg is het al een feest, je voelt je net de koningin. Steeds zwaaien naar kindjes die Mzungu Mzungu roepen. Na vier uur gereden te hebben op een hobbelweg...... jaja de safari was toen al eigenlijk begonnen... kwamen we aan bij Mushroom Lodge (http://www.mushroomlodge.com)Wat een super mooie lodge. Het ligt aan een rivier, die nu bijna droog staat. Heb een foto bijgevoegd van het uitzicht vanuit onze kamer. Na onze tassen in de kamer te hebben gedopeneerd, wil ik terug lopen naar het restaurant, waar een heerlijke lunch wordt geserveerd, en ja hoor de giraffe (ik) valt alweer. Mn wond weer open.. maar gelukkig val ik niet al te hard. En kan ik s’middags nog wel even zwemmen.
Nachtsafari
Rond vier uur gaan we op nachtsafari. Hoe gaaf! Eerste half uur al een nijlpaard, olifanten en impala’s gezien. Maar na een half uur rijden, moeten we terug om andere gasten (Indiers) op te halen. Deze gasten bleken erg a-sociaal te zijn. Tijdens de safari bellen terwijl je tijdens de safari zo stil mogelijk moet zijn, anders komen de dieren niet. Roken tijdens de safari terwijl je gewoon in een wildpark rijdt waar het droog is. Tijdnes de rit werd er ook een opmerking gemaakt over het bellen door ons. Dit werd niet gewaardeerd. Mevrouw vertelde me dat Racisme neit werkt in Zambia. Een hele foute opmerking, waar ik intern erg boos van werd. Niets laten merken om verdere irritaties te voorkomen. Volgend dag zijn ze gelukkig niet mee geweest. Ze mochten achteraf ook niet bellen of roken. Zaterdag tijdens de safari een aantal leeuwen van veraf gezien. En s’avonds een luipaard in actie gezien! Hij was aan het jagen op een aantal impala’s. S’avonds ook een aantal giraffes en leeuwen gezien. Best vreemd zo in het donker. Helaas geen nijlpaarden gespot. Deze zijn namelijk s’avonds erg actief. Na de rit heb ik een heerlijke amarulla (soort van baileys) met Ellen gedronken en natuurlijk weer een heerlijke diner gehad in het super de luxe restaurant. Ook heb ik heerlijk geslapen.. ook al was het een korte nacht.. in mijn kingsize bed. De kamer deelde ik met Manon. Die heel lief zei: Ivonne, jij mag wel in het grote bed, kun je lekker dwars liggen. Dit omdat de bedden bij ons verblijf in Chipata best klein zijn. Mark kan er niet liggen met zn 2 meter.
Ochtendsafari
Om 5.15 uur op gestaan om me heerlijk warm te douchen. Om 5.45 uur hadden we een klein ontbijt met toast en jam. Na het ontbijt vertrokken op ochtendsafari. Het eerste dier dat we spotten is een hele grote buffel. Dit is met de nijlpaard 1 van de gevaarlijkste dieren in het park. Best spannend dus maar we zijn nog steeds in 1 stuk. Gelukkig heeft ie niets gedaan. Na de buffel op zoek gegaan naar andere dieren. Op een gegeven moment heel veel nijlpaarden in het water gespot. Erg leuk om te zien, al die beesten die heerlijk in het koele water liggen en een beetje aan het dollen waren met elkaar. Onderweg ook nog een hele lieve giraffe gespot. Hij was heel verlegen.. kroop achter de struiken toen we iets dichterbij kwamen. Na de lieve giraffe te hebben gezien, zijn we op jacht gegaan om een olifanten te spotten. Na een paar minuten gereden te hebben zagen we ze in de verte bij elkaar staan.... De chauffeur met een rotgang achter de beesten aan, waardoor wij helemaal door elkaar geschud bij de olifanten. Door het gehussel heeft mn camera er ook geen zin in, waardoor ik bijna geen foto’s kan maken. Gelukkig is er eentje wel super goed gelukt (zie foto’s ;) ). Erg veel vogels ook deze safari gespot (een tip voor Gerco... als je mooie volgens wil zien... ga naar south luanga national park).
The lions
Na nog een uurtje rijden zien we een andere safariauto heel stil in het riet staan. Wij met onze jeep er ook naar toe, want we zijn natuurlijk wel nieuwsgierig. Wat blijkt: Er zijn een aantal leeuwen die je van heeeeeeeeeeeeeeeeeeul dichtbij kunt zien. Super mooi om te zien.... ze doen echt helemaal niets... En lijken echt net grote poesjes.... die het in deze hitte.. net als een hond ook hun bek open doen.. om te kunnen zweten. Na de grote poesjes te hebben gezien... gaan we iets drinken bij een mooi natuurlijk meer. Ik heb hier wel foto’s van maar omdat ik zoveel foto’s heb en ze er niet allemaal op kan zetten... heb ik ervoor gekozen om deze er niet op te zetten. Bij dit meer is wel de groeps foto gemaakt met onze gids.
The Giraffes
Het is al half tien in de ochtend als we terug gaan naar onze lodge en we hebben nog steeds geen groep giraffen gezien. Dus Heleen vraagt aan de chauffeur of het mogelijk is om nog een paar giraffes te zien. Net op dat moment ziet Ellen met haar scherpe ogen (zonnebril) een aantal giraffes bij een aantal bomen staan. We hebben echt super veel geluk dat we ze nog zien. De giraffen in dit park zijn niet zo groot als diegene in het noorder dierenpark, omdat ze van een ander soort zijn. Maar het blijven leuke beesten, waar ik wel een beetje verliefd op ben geworden. Jaja niet verliefd op een Grote Zambiaan maar op een lieve grote Giraffe!
The Massage and Goodbye to luxery!
Na de rit... even gerelaxed door een boekje te lezen en een massage geboekt om mn rug eens te verwennen. Na de brunch (die ook weer heerlijk was) zit ik te wachten totdat mijn massage kan beginnen. Maar om half 1 is er niet te bekennen bij de massage salon. Komt een medewerker naar me toe... dat hij het helemaal vergeten is. Jaa zegt ie: Ik regel het binnen 5 minuten. Nou die 5 minuten worden.... snel 40 minuten. Na die 40 minuten komt ie naar me toe dat ik naar een andere lodge wordt gebracht waar ik mijn massage kan nemen. Ik vraag hem... ben ik dan wel op tijd er weer , want we gingen om 2 uur terug naar Chipata. Jaa zegt ie dat komt helemaal goed. Dus ik laat mij brengen naar een super mooie lodge, waar ik geniet van mijn heerlijke massage. Na de massage, zit ik klaar om weg gebracht te worden. Doet de auto het niet.... heerlijk! Not! Kom ik pas nadat de auto aan gedrukt is door 5 man personeel van de lodge... om 14.10 uur aan bij onze lodge. Waar iedereen al klaar zit om te vertrekken. Good bye douche denk ik maar ik kan nog snel mn haren wassen. Na mijn vertraging kunnen we om half drie terug naar Chipata. Weer over de onverharde weg... waar je weer helemaal door elkaar wordt geschud voor 3,5 uur. Ook weer zwaaien naar de kindjes... als een koningin. Goodbye South Luanga... Goodbye Mushroom Lodge... Goodbye lieve Giraffes.... Goodbye heerlijk kingsize bed! Dan mis je Nederland toch wel een beetje, die luxe die je zo als vanzelfsprekend neemt.


  • 19 Oktober 2010 - 12:57

    Herman:

    Gaaf zeg, mazzelaar. Dus nu heb je de Big Five gezien: Leeuw, Luipaard, Buffel, Neushoorn, Olifant.

    (En heel wat goedkoper dan wij een jaar of 5 geleden toen wij in Kenia waren, onze duurste vakantie totnutoe)

    Het zien van een Luipaard, en dan ook nog in actie, is wel heel zeldzaam. Ik ben zelf helemaal verknocht aan Safari.

    Over de Indiers geproken. Het valt me op dat rijke mensen die uit arme landen komen, vaak erg arrogant zijn en zichzelf "beter" voelen dan "gewone" mensen. Mensen uit het westen, en dan met name Noord Europa, hebben daar veel minder last van, waarschijnlijk vanwege onze Christelijk calvinistische achtergrond.

  • 19 Oktober 2010 - 12:59

    Herman:

    Correctie: Had je nou ook al een Neushoorn gezien, of alleen Nijlpaarden ?.

  • 19 Oktober 2010 - 14:54

    Lissa:

    hoi ivonne hoe gaat het daar hier is alles goed.
    mooie foto's.
    waarom val je steeds?
    welke kast heb je naar buiten gegooid ?

    dikke knuffel en een kus
    ik mis je.....

  • 20 Oktober 2010 - 08:49

    Staphorst:

    Ik zou bijna jaloers worden op wat jullie allemaal zien. Mooie foto's. Met vallen en opstaan kom je toch heel ver.

  • 20 Oktober 2010 - 09:12

    Oma:

    Lieve Ivon, wat een verhaal, geweldig dat je dit alles mag zien en beleven,verliefd op het land? geniet er maar van schat de tijd vliegt voorbij. Wacht op je volgende mooie brieven. Kus van Oma

  • 21 Oktober 2010 - 09:50

    Hans EnJannie:

    Hoi Ivonne ,ik moest van je oma je berichten lezen.Je weet hoe ze is .Maar wat je schijft en laat zien is de moeite waart,erg leuk.Sukses.De over buurtjes van Oma.

  • 27 Oktober 2010 - 19:25

    Eva:

    Hoi Iv, wat een fantastische foto's! Heel erg mooi, net plaatjes. Wat ontzettend gaaf zeg! En wat heb jij ook een pech, wat een vertraging steeds. Ik vind je zo stoer! x Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivonne

HalliHallo! Ik ga 4 maanden afstuderen samen met mijn maatje Yvonne in Zambia!

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 29686

Voorgaande reizen:

20 September 2010 - 20 Januari 2011

Afstuderen in Zambia

Landen bezocht: