World Aids Day, Sporten, Sinterklaas, Ongedierte.. - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu World Aids Day, Sporten, Sinterklaas, Ongedierte.. - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu

World Aids Day, Sporten, Sinterklaas, Ongedierte..

Door: ivonneinzambia

Blijf op de hoogte en volg Ivonne

08 December 2010 | Zambia, Chipata

World Aids Day, Sporten, Sinterklaas, Ongedierte en natuurlijk My Birthday!

World Aids Day
Woensdag was het world aids day. De dag van te voren hebben we shirtjes van Leon gekregen van de Diocese met daarop Stop Aids, Keep the promise. Deze shirtjes zijn van CHAZ een hulporganisatie in chipata, die gesteund wordt door de diocese. Dinsdagavond was er dan ook een candlelightviering waarin verschillende hulpgroepen in Chipata aan mee deden. Voorafgaand aan de viering was er een candlelight mars, die vanuit het centrum naar de kerk zou lopen. Ik ben vanaf ons huis ingevoegd bij de mars en meegelopen naar de kerk. De kerkdienst duurde ongeveer 2 uur waarin verschillende sprekers spreekten. De bisschop had nog een mooie toespraak, waarin de overheid op zn vingers werd getikt.
Woensdag zijn we met Leon naar het D-kay stadion gegaan. Want daar was een manifestatie rondom World Aids day. Best leuk om te zien hoe ze condooms promoten. Ze hadden zelfs een designer een jurk laten maken wat alleen bestond uit condooms. Ook lieten ze balonnen op, waardoor de kinderen als wilden achter de balonnen liepen. Sommige kinderen werden gewoon ondergelopen door andere kinderen. Ze zijn echt helemaal verkikkerd op balonnen hier.

Sporten
Jaja jullie horen het goed, Ivonne is aan het sporten. Twee keer in de week ga ik met Ellen naar Chesire Home om hier te gaan sporten. Ze hebben een fitnessruimte met 2 fietsen, een loopbaand, steps, gewichten en springtouwtjes. Die fietsen zijn niet echt een succes, je kunt ze een beetje verstellen en 1 fiets trapt door. De loopband is wel helemaal top, maar die doet het niet als er geen stroom is. De steps maken geluid maar werken wel. In dit kleine fitnesruimte hebben ze ook een weegschaal. Tot mijn grote verbazing toen ik erop ging staan ben ik 6 kilo afgevallen. Maar nadat ik van anderen heb gehoord dat deze weegschaal niet zo betrouwbaar is en je zeker 2 kilo op moet tellen, ben ik toch maar even 4 kilo afgevallen. Waar ik heel blij mee ben!

Sinterklaas
Zondag was het zover, het heerlijk avondje was aangebroken. Ik heb me de hele week druk gemaakt met wat ik in Rick zn gedicht moest zetten. Maar het is me gelukt. Ook het cadeautje (een handgemaakte etui, extra groot zodat zn potloden er ook in kunnen) viel goed in de smaak. Was wel erg benieuwd wie mij zou hebben. Blijkt dat Yvonne me heeft. Super grappig. Ze heeft ook een heel leuk gedicht over mij geschreven. Lees passages hieronder:
IvonG komt in het grote kinderboek niet voor.
Hmm wat vreemd zei Sint
Misschien dat je haar in het boek voor bejaarden vindt.
En ja hoor, Ivon G stond daar,
Geen wonder dacht Sint, ze is ook al bijna 30 jaar!
Dertig jaar, vroeg piet geschrokken,
De zwarte man was helemaal wit getrokken
Ja, nog 1 nachtje slapen en dan klinkt hier het lang zal ze leven,
En wordt Ivon door cadeautjes omgeven
En dan begint het gedonder,
Correcties en botox, je kunt op die leeftijd echt niet meer zonder.
Ja, dat soort zaken moet je niet aan je voorbij laten gaan,
Tenzij je in je eentje voor het altaar wilt staan.
“ Maar ik wil heel graag met haar trouwen” zei de zwarte piet
“ Ach” zie de Sint “ Waarom verbaast me dat nou niet”
Waarom willen al die zwarte mannen toch zo graag een bleekscheet,
Tja voor ons een vraag voor hen een weet
Onze grote Zambiaanse vriend Cosmas wil zelfs al met jou mee naar Nederland gaan,
Maar ik ben bang dat Geert Wilders dat niet toe zal staan.
Dan moet jij toch maar hier blijven misschien?
Je hebt het hier in ieder geval wel naar je zin zo te zien.
Helaas gaat het vreselijk snel die tijd,
Dus vooral blijven genieten meid.
Maar dat doet Ivon G wel, reken maar,
De plannen voor volgend weekend liggen al weer klaar.
Samen met Ellen en Simone doe jij dan de Lower Zambezi aan,
Zorg wel dat je daar wel op je benen blijft staan.
Ja, deze giraffe is al meerdere keeren door haar lange benen gezakt,
Gelukkig hebben onze nurses de boel zorgvuldig afgeplakt.

Heb van de Sint een ketting en 2 setjes oorbellen gekregen. Super mooi! Het was een gezellige avond met veel gelach en pepernoten.
Ongedierte
Jaja het regenseizoen is begonnen en de dieren komen tot leven. Dit weekend hebben Yvonne, Diede en Manon al een rood met zwarte slang gespot en Yvonne heeft diezelfde dag een dikke rat gezien. Met mijn verjaardag hebben we bij de lodge waar we gegeten hebben een vogelspin gezien. En s’ avonds een vleermuis. Heel erg vieze beesten......nee ik ben geen fan van de dieren.

My Birthday
Op mn verjaardag opgesloten gezeten doordat iedereen druk bezig was om de binnenplaats te versieren. Heb eerst met Ellen gesport en daarna mezelf gewassen omdat het water op was. Ook het stroom was weg, wat erg vervelend is. Want je kunt echt helemaal niets doen dan. Maar tijdens mijn ontbijt heb ik het pakketje van Maris, Maria en Margreet gekregen waar 2 leuke dvd’s, een keukenshort, een opblaasbare 25 ballon, pepernoten en natuurlijk een super lief kaartje in zat. Tussen de middag heb ik de cadeautjes van de groep gekregen. Een heel leuke etui, een cd met het populaire Zambiaanse liedje Lapupua, een olifantje en een paspoort hoesje. Allemaal super leuke cadeautjes. Eind van de middag bezoek gehad van Mister Banda en Salatin. Die beiden werken in de Craft Center en graag op mijn verjaardag langs wilden komen om me te feliciteren. Super leuk natuurlijk! Toen ze weg gingen lag er nog een tas op de tafel, die ik terug wilde geven aan hun. Maar die tas was van mij, een paar cadeautjes zaten er in. En wat voor cadeautjes: een super leuke kussenhoes, een tas met bijpassende haarband en nog een portomonee. Echt super lief! Ik ga zeker ze nog een keer thuis bezoeken. Ook aan het eind van de middag een telefoontje gehad van het thuisfront met een super mooiiiiii bericht. Mn vader heeft weer een baan. Beste nieuws/cadeau van de dag! Rond zes uur is Leon ons op komen halen om naar de lodge te gaan waar ze Mexicaans eten bereiden. Daar aangekomen eerst heerlijke tortillia chips gehad en daarna burritos met kip. Heerlijk! Maar wel erg veel.. kon het niet helemaal op. En natuurlijk nog een wijntje gehad om extra te genieten. Het was echt een super leuke dag, en ik wil dan ook iedereen bedanken die me smsjes, krabbels en kaartjes heeft gestuurd! Dus bedankt familie Kolenbrander, Oma Hartmann, Oma Germs & Jan, Remke & Grietje, Tante Truida, Familie Germs, Mariska & Erwin, Mariska Margreet en Maria, Margreet, Geja en Rieks voor jullie kaartjes en vele anderen!



  • 08 December 2010 - 09:29

    Herman:

    Hoe gaat het met je collega die in het ziekenhuis is beland ?

  • 08 December 2010 - 09:35

    Kinie:

    Leuk, leuk en nog eens leuk (behalve die dieren dan... getsie slangen en spinnen...).
    Wat een verjaardagskado he; je vader gelukkig weer werk !! Mooi bericht zo aan het eind van dit jaar.

    Hou je ons op de hoogte met je kraslot ??

    Liefs

  • 09 December 2010 - 18:28

    Mariska G:

    heeey!
    je bent dus goed verwend met je verjaardag&sinterklaas:)
    mooi dat alles cadeaus goed zijn aangekomen.
    dus je bent afgevallen ja dat zal ook wel daar :P
    die ongedierte lijkt mij ook nix.. maar ja jij kunt nu wel zeggen dat jij die beesten ' in t echt ' hebt gezien ;)
    Fijn weekend alvast!!
    liefs xx

  • 10 December 2010 - 08:52

    Oma En Jan:

    Lieve schat, wat is het het fijn te lezen dat je het naar je zin hebt. Alvast veel plezier met de feestdagen. Liefs van Oma en een dikke kus

  • 11 December 2010 - 09:36

    Marie:

    Zo, dacht dat je verjaardag vast iets minder uitgebreid zou worden gevierd, maar niet dus! ;)
    En wat een leuk/goed gedicht! Dat is toch wel t leukste van sinterklaas..
    Geniet van het weekendje bij Lower Zambezi!

    Liefs x

  • 12 December 2010 - 20:12

    Ivonne:

    Hoi Iv! Ik ben je verjaardag vergeten :( sorry! Maar ik lees dat je het fijn hebt gehad, dat is mooi :D en ook nog sinterklaas gevierd, leuk dat jullie dat hebben gedaan. Zet 'm op daar! x Eef

  • 14 December 2010 - 09:32

    Yoline:

    Mag ik ook eens op die weegschaal?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivonne

HalliHallo! Ik ga 4 maanden afstuderen samen met mijn maatje Yvonne in Zambia!

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 29654

Voorgaande reizen:

20 September 2010 - 20 Januari 2011

Afstuderen in Zambia

Landen bezocht: