Een week vol met verrassingen, ‘ontberingen’ en g - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu Een week vol met verrassingen, ‘ontberingen’ en g - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu

Een week vol met verrassingen, ‘ontberingen’ en g

Door: ivonneinzambia

Blijf op de hoogte en volg Ivonne

28 September 2010 | Zambia, Chipata

Een week vol met verrassingen, ‘ontberingen’ en goed nieuws

Laptop kaduk

Nadat ik mijn vorige blog had geplaats deed mn laptop raar. Wat bleek: Er zat een virus op, die het besturingsprogramma ging controleren. Dit virus was niet opgepikt door mijn antivirus-scanner en daardoor deed na 3 dagen in Chipata te zijn.. mijn laptop het niet meer. Dit gebeurde vlak voor het weekend, dus kon ik pas maandag met mn laptop naar de maker. Gelukkig doet hij het nu wel weer, maar moest er ook wat voor betalen (400.000 kwatcha = 80 dollar).

De ontberingen

Het valt me 100 % mee hoe ik me aanpas. De toilet doorspoelen met een emmer water en s’ avonds met een emmertje jezelf wassen is hier heel normaal. Ik heb geluk met mn korte koppie want heel wat meiden hebben moeite met het wassen van hun haar. De eerste muggenbeten zijn ook een feit. De eerst twee dagen ben ik 10 x gestoken.. ik al een beetje bang.. heb ik misschien malaria. Maar tot nu toe gaat alles goed en heb me laten vertellen dat de malariamug pas actief wordt in het regenseizoen. Het regenseizoen begint eind oktober, begin november. Daarvoor hebben we een periode van ‘ extreme hitte’. Ik vind het zelfs nu al erg heet en mijn lichaam ook. Want alsof het niet genoeg is… heb ik nu ook last van exceem over mn hele lichaam. Best wel irritant. Ik probeer me niet te krabben maar dit blijft lastig.

De week in een notendop

Donderdag zijn we met Peter over de indische markt gelopen. Dit is niet echt een pretje als je met 10 Muzngu’s (Blanken) hierover loopt. Ik heb hier wel een super mooie omslagdoek gehad () En nog een mooie stof om een tas van te laten maken. Natuurlijk weet ik als Muzngu niet hoe ik zo’n omslagdoek moet om doen, dus ik heb een Zambiaanse meid gevraagd hoe dit moet. Krijg ik gelijk te horen dat ik Fat ben. Hahaha, maar de mannen vinden dit hier erg mooi. Betekent dat je rijk bent en goed te eten krijgt. Die ochtend hebben we ook een kijkje mogen nemen bij de lokale Radio. Radio Maria Zambia. Ik heb hier een begintune in mogen spreken (zijn filmpjes van gemaakt ;) ) S’ avonds kregen we een lokaal gerecht voorgeschoteld. Shima (dit is maismeel dik gemaakt met water). Met daarbij Kip en Gronete.
Vrijdag kreeg ik telefoontjes van Margreet en de Familie. Wel even fijn om een bekende stem te horen na al het slechte nieuws wat ik had. Laptop na de knoppen, onder de muggebulten en exceem zitten. Ik hoop dat ik mijn portie voor deze periode wel heb gehad. Ooh ja en ik kan ook nog niet zo goed naar de wc.. maar gelukkig zijn daar wonderpilletjes :D
Zaterdag was het wasdag... Dat betekent alles met de hand wassen. Hoe doe je dit? Eerst wasmiddel in een emmer, daar wa sje met je handen de vlekken uit je kleding en daarna stop je de was in een andere emmer om het te spoelen. En daarna wring je het uit en hang je het op.
Zondag was het tijd om naar de kerk te gaan. Een dienst is hier heel anders dan in Nederland. Het is veel vrolijker en meer relaxed. We werden in de kerk meteen aangestaard door heel wat kinder koppies. Bij de collecte werden er levende kippen gebracht voor de armen. De dienst heeft veel raakvlakken met onze nederlandse katholieke diensten. Een voorbeeld hiervan is het vrede wensen door elkaar de handen te schudden.
Aan het eind van de middag gingen Simone en ik even internetten. Bij het bisdom huis kwamen we Father Gabriel tegen. Even mee gepraat en toen hij wegliep vroeg hij of we ook een wijntje lusten. You know me... Ik zei natuurlijk ja. Een heerlijk Zuid Afrikaanse witte wijn, waaar je met dit weer direct een beetje aangeschoten van raakt.


Dit was het weer voor deze week. Mochten jullie mij iets willen sturen. Hierbij het adres:

Chipata Craft Centre
PO Box 511235
Chipata Zambia

  • 28 September 2010 - 13:53

    Margreet:

    Hé meid!
    Fijn om te horen dat je laptop gefixed is, zij het dat je je eerste hap dollars er aan kwijt was. Gewoon bad luck, jij een computers. ;)
    Erg leuk, op de radio en je in een Muzgnu wikkelen! Echt apart he, hoe in verschillende culturen naar de lichaamsomvang wordt gegekeken. Dikke triene! Je kon m'n zuster wel wezen. ;) Haha. En zo te horen heb je de Zambianen ook al even kennis laten maken met een ietwat aangeschoten Ivonne, dat klinkt als een gezellige avond!
    Wel ontzettend PEEP van je lichamelijke ongemakken... Vooral exceem, de jeuk, om gek van te worden! Hopelijk lukt het je om niet al te erg te krabben, des te eerder wordt het als het goed is minder.
    Ook een hele aparte ervaring denk ik, een kerkdienst aldaar meemaken.
    Naar ik heb begrepen staat jullie nog een tamelijke actieve week te wachten, inclusief een logeerpartijtje. Spannend allemaal hoor!
    Geniet zoveel mogelijk, Super dat het aanpassen zo makkelijk gaat en de rest (inclusief het klimaat) moet maar voor lief worden genomen... Ik bel je eind deze week weer!
    Dikke knuffel,
    Margreet

  • 28 September 2010 - 16:33

    Kinie:

    Hoi hoi,
    Wat een verhaal weer... Het was erg leuk om een sms-je van je te krijgen al was het met een medische vraag... hihi. Hopelijk gaat het gauw beter. Volgens Liz kan je daar bij een apotheek gewoon zalf kopen.. maar moet je natuurlijk wel een apotheek in de buurt hebben...
    Groetjes van ons allemaal !!!
    Kusss

  • 28 September 2010 - 16:52

    Amita:

    Wat ik tot nu toe gelezen heb komt me erg bekend voor. De kraan open zetten en lekker warm douchen, da, besef je hoe lux het is i.p.v met een kommetje water over je heen scheppen. Kleren wassen dat is lachen, een ding is zeker nu kan je met oma praten over vroeger. Nu zul je het wel snappen dat ik geen puur natuur vakantie wil en als ik daar behoefte aan heb dan loop ik een paar keer in onze tuin, heerlijk, geen muggen die aan mijn goddelijke lijf zitten ;-. Balen zeg van je computer,en dat ze zoveel geld vragen, ze weten dat je toch gaat betalen, afzetters.

    Dat van die exceem kan van het water komen. In Suriname had Herman er ook last van en dat bleek te komen van teveel chloor in het kraanwater. Hij is daarna met regenwater gaan wassen.

  • 28 September 2010 - 18:29

    Pa En Ma.:

    Dag lieve schat.
    Wat kun jij toch mooi vertellen.
    En ja hoor waar komt toch die liefde voor een lekker wijntje vandaan?
    Zo te lezen is het vakantie gevoel een beetje aan het over gaan.
    Maar dat vind je denk ik niet erg. je houd wel van een beetje actief zijn.
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Oma is vanavond geweest en heeft ook genoten van je mooie verhaal.
    Zij gaat je w.s. binnen kort bellen.
    Veel liefs schat van je pa en ma.

  • 28 September 2010 - 21:18

    Yoline:

    Toch te veel bananen?:P

    Grapje... Wat een narigheid, zeg. Dan is het toch lekkerder als je thuis op de bank kan. Hopelijk heb je het nu gehad idd en wordt het een vrolijk en spannend avontuur.

    XX

  • 29 September 2010 - 09:10

    Mariella:

    hey ivon!!

    Als ik het zo lees krijg je er nog behoorlijk wat avonturen en nog meer rare dingen voor je voeten;) leuk leuk leuk!!
    geniet er van!!

    liefs
    Mariella

  • 29 September 2010 - 12:11

    Mariska Gerdes:

    Ivonne!

    De wijntjes heb je daar dus al geproefd!
    Vervelend dat je last van exceem hebt zeg..
    Lijkt me toch lastig om zo te wassen..maar ja went natuurlijk naarmate je niet anders kunt haha.
    Inmiddels al post ontvangen ? :):):)
    Mooi dat het aanpassen verder goed gaat.
    En wat is het daar warm op het moment zeg..
    Succes & veel plezier deze week.
    leuk om zo je verhalen te lezen

    Liefs XXXX

  • 29 September 2010 - 17:24

    Marie:

    Ivon, computers horen te werken!! ;) Gelukkig dat ie wel weer gemaakt kon worden (ook al merk je dat in je portemonnee)
    Vervelend van alle lichamelijke narigheid, maar hoop dat de wijntjes daar een goede remedie voor zijn :)

    Succes met (hand)wassen en geniet van de lokale maaltijden!

    Liefs xx

  • 29 September 2010 - 18:04

    Tonny:

    Ha Ivonne!

    Net linkje van Margreet gekregen, leuk om te volgen. Ik heb geen last gehad van malariamuggen uiteindelijk...gelukkig. Sterkte d'r mee ;)

    Heel veel plezier nog!
    Tonny

  • 30 September 2010 - 19:27

    Eva:

    Hee Ivonne, tof, alweer een berichtje! Naar van het eczeem en de muggen... grrrr Wel gaaf dat je al op de radio bent geweest! En ik vind het gewoon super stoer dat je kleren wast met de hand en een emmer water om te douchen. Bewondering! Voel me nu zo verwend :( haha. Zet 'm op! En groetjes aan Yvonne. x Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivonne

HalliHallo! Ik ga 4 maanden afstuderen samen met mijn maatje Yvonne in Zambia!

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 29686

Voorgaande reizen:

20 September 2010 - 20 Januari 2011

Afstuderen in Zambia

Landen bezocht: