Delayed, charming boys and other adventures - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu Delayed, charming boys and other adventures - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu

Delayed, charming boys and other adventures

Door: ivonneinzambia

Blijf op de hoogte en volg Ivonne

22 September 2010 | Zambia, Chipata

Delayed, charming boys and other adventures

Nou daar ben ik dan 5 dagen na het super geweldig afscheid feestje. Maandagavond vertrekken we met zn allen naar Zambia. In het vliegtuig naar Naiorbi (Kenia) kom ik er achter met nog 5 anderen dat ons mooie dvdspeler het niet doet. Dus navraag gedaan…. Helaas was er niets aan te doen. Dus heb ik gelezen, muziek geluisterd en mn oogjes dicht gedaan. De oogjes dichtdoen.. betekent nog niet dat ik heb geslapen… wat wel jammer is. Aangekomen in Nairobi horen we van Peter dat ons volgende vliegtuig een vertraging heeft van ongeveer 3 uur… Best balen want je bent al moe en dan moet je ook nog zitten wachten op een niet al te confortabele luchthaven. Maar eenmaal in het vliegtuig valt de reis naar Llingowe mee, alhoewel we hebben aan het eind van de vlucht wel een beetje turbulentie. In Lligonwe worden we verwelkomt door mister Piri maar ook door allemaal mannen. Ze vinden me maar interessant… eentje vind mn naam mooi en de ander denkt dat ik geld heb… want hij vraagt me om fooi. Ik mocht het natuurlijk ook wel in natura betalen…. Grappenmaker ;)

Na we onszelf bijna dubbelvouwen om in de Jeep te kunnen passen rijden we door naar de grens met Malawi. Tot de grens hebben we er dan al vier uur in de Jeep gezeten… daarna rijden we door naar Chipata… wat bijna aan de grens ligt (op 30 min rijden). Hier worden we verwelkomt door Father Andrew. Het eten is geregeld door onze buurtjes. Er wonen hier in totaal 2 studenten van het Craft Centre en een Japanner die daar les geeft in keramiek. Het eten is lauw… maarja wij zijn ook 3 uur later dan gepland in Chipata.
Na het eten… pakken we onze koffers en maken we de kamerverdeling. Ik slaap bij Yvonne, Simone en Mirjam op de kamer. Het slaapmatje is een geweldige uitvinding! Ik heb namelijk heerlijk geslapen! Helaas had mn buik minder zin in de reis.. want op Schiphol kreeg ik al last van buikkrampen….. nu is er nog een andere uitvinding… dat heet laxeermiddelen. Ja ik zal de details besparen. Maar dit middel heb ik dus gebruikt om van mn buikpijn af te komen… duss ik ben en uitgerust en buikpijn vrij :D

Dit was allemaal dinsdag. Vandaag zijn we eerst naar de bank geweest om de dollars om te wisselen in Kwatcha’s. Helaas voor ons krijgen we wat minder Kwatcha door de wisselkoers. Daarna door gelopen naar de markt. Waar je echt veel groente kunt kopen.. hier hebben wij dan ook heel wat ingeslaan. Ook zijn we bij de shoprite wezen winkelen. Dit is een super grote westerse supermarkt waar je van alles kunt kopen. Dus direct maar wat handdoeken ingeslagen en natuurlijk het eten voor vanavond. Over dat eten gesproken……. Het stroom doet het niet..en daarom wordt er nu gekookt op houtskool…. Ook het water is niet meer verkrijgbaar.. duss dat wordt met een emmertje doorspoelen en jezelf wassen.

Over het project is er nog niet veel bekend. We gaan morgen naar alle projecten, en daar maken we kennis met iedereen. Nu zit ik in het bischop huis met nog zes anderen, we kunnen maar 4 tegelijk op het internet. Dus het is even wachten totdat er iemand eraf gaat. Ik weet niet of Skype hier gaat werken, maar ik laat het nog weten wanneer we hier weer zitten.

Ooh ja mijn Zambiaanse nummer is: 0026 0974551478
Tot het volgende veslag :D

Liefs Ivonne

  • 22 September 2010 - 21:50

    Margreet:

    Moi laiverd!
    Goede sfeer zo te lezen, wel vast en zeker even wennen aan het 'behelpen' en morgen dus op kennismakingstocht. Klinkt positief. En spannend allemaal! Gelukkig ben je inmiddels van je buikkrampen af... Soort van onderhuidse kriebels, laten we maar zeggen. Ik had hier trouwens niets van meegekregen, want ik had je eerste smsje niet gehad. Vandaar dat ik ook even met jouw Mutti had gesmst! En jaja, nu zit zelfs os mam te vragen wanneer ik haar jouw site even laat lezen! Echt, I'm gonna kill her als jij haar wél aan het pc-en gaat krijgen, wat mij in 13 jaar verwoedde pogingen niet is gelukt. Ze vraagt ook wel 20x op een dag (en dit is dag drie pas) of ik nog iets van je heb gehoord; daar moet ze gauw mee stoppen, anders boek ik een enkeltje Nairobi voor dr. Haha. Ik hoop wel van harte dat Skype een optie gaat zijn! Maar zo niet, dan gaan we lekker mailen en gewoon bellen. We laten je eerst maar even een beetje settelen en op verkenning uitgaan, dan kun je aan het eind van de week alles mooi in één keer vertellen. Ik ben heel erg benieuwd wat de dag jullie morgen gaat brengen en of er ook al één en ander meer duidelijk wordt over jullie stage-opdracht. Ga in ieder geval genieten van al het nieuwe waar je kennis mee maakt! Lieve groetjes, ook namens os mam (en een beetje van Rieks, die snapt er niets van, de Grote Bosatlas moest er al aan te pas komen en op het Rieksiaans ben je "op een lange vakantie in de buitenlanden").
    XxX
    Margreet

  • 23 September 2010 - 06:37

    Suzan:

    Hi Ivon!

    Dat klinkt gezellig! hihi dat vouwen in de jeep zag ik al helemaal voor me! :) Geniet er lekker van en natuurlijk super veel succes met de opdracht!

    En blijf schrijven wat dat is altijd leuk om te lezen!

    Liefs, Suuz

  • 23 September 2010 - 06:50

    Kinie:

    Hey meis,

    Super om te lezen dat het goed met je gaat !!!!!
    Dikke kus

  • 23 September 2010 - 10:09

    Remke En Heleen.:

    Dag lieve schat.
    Wat heb je een mooi verhaal geschreven.
    Super dat je het nu al naar je zin hebt.
    De meisjes waarmee je op een kamer slaapt zijn dat de meisjes waar je het al over had?
    Gelukkig heb je geen last meer van je buik. Hopelijk bijft het zo.Gisteren naar johan geweest in Heerde.
    Je weet wel hij is nu 50 jaar.
    Wat een leuk feest was dat met een live band.Het leek wel een bruiloft.
    En natuurlijk hebben wij vandaag feest want ja ja mama is nu 49 jaar.
    Veel liefs van papa en mama.


  • 23 September 2010 - 14:32

    Yoline:

    En dan had je nog niet eens bananen gegeten...

    x

  • 23 September 2010 - 15:44

    Marie:

    Zo, grootste gedeelte zit er alweer op.. Je bent heelhuids (miss niet helemaal lekker) aangekomen:)
    Hoop dat iemand bij jullie op scouting heeft gezeten ivm luxe omgeving ;)

    Ben benieuwd hoe de projecten zijn.. Enjoy!

    xx

  • 23 September 2010 - 17:26

    Herman En Amita:

    Leuk verslag. Goed te horen dat je heelhuids bent aangekomen. Inderdaad reizen kan heel vermoeiend zijn. Defecte DVD spelers, koken op houtskool, geen stromend water en stroom dat uitvalt, klinkt bekend.

    Hier gaat alles zijn gangetje, we hebben gezellig samen de griep en het regent weer.

  • 23 September 2010 - 17:30

    Eva:

    Hee meiden, leuk om te lezen! Fijn dat jullie goed zijn overgekomen, prettig om te horen. Gauw wennen daar! liefs Eva

  • 23 September 2010 - 19:34

    Mariska:

    He I&Y!

    Goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen..Nu wel echt ff kamperen lees ik, eten koken op houtskool is toch wat anders dan hier het luxe gasstel;)

    Nou heel veel plezier, succes en hoop dat jullie je vermaken!!

    Liefs Mariska

  • 23 September 2010 - 20:15

    Marie H.:

    Hé hier is nog een Marie. Afijn, boeiend ;-) Je hebt je Drentse nuchterheid meegenomen lees ik "en de ander denkt dat ik geld heb… want hij vraagt me om fooi." Tja zo zie ik geen mooie zwarte man in de familie verschijnen. Hoewel, Hannah spotte er wel een gisteren in de Keet van Heerde ;-)
    Zelf ik heb nog nooit zo primitief gekampeerd als jij, dus petje af. Geniet ervan en tot het volgende verslag.
    Groeten,
    Marie H., Emmen

  • 24 September 2010 - 10:37

    Mariska G:

    Heeeeeeey!
    Dus eindelijk aangekomen na een lange reis!
    en gelijk al sjans :Phaha
    wel vervelend geen stroom enzo.. maak je in ieder geval goed kennis met de afrikaanse cultuur:)
    nou nu alles zeker aan het bezichtigen...voordat je met stage begint.. geniet ervan.. en wacht op je volgende verhaal :)

    Liefs xxxx

  • 24 September 2010 - 11:39

    Thomas:

    Heey Ivonne,

    Veel plezier in Chipata, veel dingen gaan doen en alles lekker over je heen laten komen.

    Wil je de groeten doen aan Sayuri en als je ze ziet, Noël Corida & Maria

    Succes :D

  • 24 September 2010 - 14:51

    NAMENS IVONNE:

    Hallo ALLEMAAL!

    Ivonne was zojuist op MSN, maar het lukte haar helaas niet om op internet te komen en opnieuw te bloggen. Ze vroeg mij om jullie te laten weten, dat jullie haar voor slechts 13 eurocent per minuut kunnen bellen op haar Zambiaanse nummer. Normaal kost het via KPN 1,27 euro per minuut, maar via HalloBuitenland kun je - door middels een 0900 nummer te bellen - voor slechts 13 eurocent per minuut bellen naar een Zambiaans mobiel nummer.
    Hiervoor moet je het volgende doen:

    Bel: 0900-0583
    Je krijgt een geautomatiseerd bericht dat het gesprek 13 cent per minuut kost en dat je het nummer dat je wilt bellen moet intoetsen en afsluiten met een hekje. Dit is het volledige Zambiaanse nummer, dus: 00260 974551478 en daarna #. De verbinding wordt vervolgens tot stand gebracht!
    Ik heb Ivonne reeds gebeld en de verbinding is goed. Slechts een kleine vertraging, maar die heb je - ook wanneer je niet via HalloBuitenland belt - sowieso vanwege de afstand.

    DUS MENSEN, BELLEN MAARRRRRRingring!


    Het gaat allemaal goed, ze is al op de radio geweest om een jingle in te spreken, hebben al kennisgemaakt met heel wat mensen, traditionele stof gekocht voor een jurk en volgende week begint de stage-opdracht. Het aanpassen valt Ivonne tot dusver heel erg mee, hoewel de warmte wel echt tegenvalt (ook omdat ze op zo'n 1100 meter hoogte zitten).
    Nou, meer verklap ik niet. Ivonne zal vast en zeker, zodra dat weer mogelijk is, zelf uitgebreid verslag doen!

    Groetjes,
    Margreet

  • 26 September 2010 - 11:19

    Oma En Jan:

    Dag lieve schat, je verslag gelezen, geniet van alles en iedere minuut, 116 dagen gaat sneller dan je denkt, liefs van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivonne

HalliHallo! Ik ga 4 maanden afstuderen samen met mijn maatje Yvonne in Zambia!

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 29681

Voorgaande reizen:

20 September 2010 - 20 Januari 2011

Afstuderen in Zambia

Landen bezocht: