Een normale dag in Chipata - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu Een normale dag in Chipata - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu

Een normale dag in Chipata

Door: ivonneinzambia

Blijf op de hoogte en volg Ivonne

05 November 2010 | Zambia, Chipata

Een normale dag in Chipata (met reacties op alle reacties die ik tot nu toe heb gekregen)

Hoe ziet een normale dag eruit in Chipata?

Ik sta meestal tussen 7 en 8 op. Ik ben meestal al iets eerder wakker omdat het hier om 5 uur al licht is. Tijdens mijn slaap heb ik nogal rare dromen waarbij ik soms grappige uitspraken doe. 2 ervan zijn...... Ik moet jullie iets heel ergs vertellen..... Ik moet echt nog een matje kopen. (heel erg vreemd, niet?). En ik heb een keer geroepen: Proost, laten we er nog eentje drinken. Dit is natuurlijk wel terug te halen, naar mijn ‘alcohol’ ‘probleem’ haha. Als ik langzaam wakker begin te worden.... kreun ik nogal... wat heel vermakelijk is voor mijn kamergenoten.

Maar nadat ik me heb gewassen (1 emmer met een bordje en natuurlijk water) en me heb omgekleden ga ik ontbijten. Dit ontbijt bestaat meestal uit 2 witte broodjes (die je zelf nog dient te snijden) met pindakaas. Jaja hier in Zambia heb je ook pindakaas. Daarna gaan we verder met de orde van de dag. Wat elke dag weer verschillend is. Tijdens de lunch wil ik nog weleens mezelf verwennen met een broodje tonijn, met tomaat en komkommer. Jammie!

Rond 4 uur eindigt de dag meestal. Op dinsdag hebben Yvonne en ik kookdienst. Wat betekent dat je een halve dag zeker nodig bent om alles te regelen. Nu is het naar de Shoprite (supermarkt) een half uurtje lopen. Maar daarna moet je nog naar de markt met een zware tas en dan nog terug lopen en alles opbergen. En natuurlijk daarna beginnen met koken, wat meestal wel een ander half uur in beslag neemt. Aangezien het stroom niet zo heel sterk is. Heb je nu pech met het stroom... dan moet je op houtskool koken. Dit is ons gelukkig (afkloppen) nog maar 1 keer voorgekomen. Wat eet je dan in Zambia? Eigenlijk zijn er heel veel verschillend producten hier te koop. Wij hebben deze dinsdag rijst met tonijn en boontjes gekookt met verschillende kruiden erbij. Nu hebben we ook al 2 keer spagetti gekookt en een keertje aardappelen, groentjeprutje en een soort van knakworsten gereserveerd. We hebben 2 veganisten in de groep, waardoor we weleens vegetarisch eten. Wat helemaal geen crime is, want zo hebben we gisteren een heerlijke maaltijd gehad. Rijst met noten en verschillende groentes in een zoetzure sausje. Vanavond gaan we chili con carne eten en we hebben ook al een keer aardappelen, rode kool en gehaktballen gegeten. Zo zie je dat Ivonne niet echt verhongerd hier.

Na het eten moet er afgewassen worden, dit doen wij elke donderdag. Dat afwassen is altijd maar de vraag of het kan... want we hebben elke dag bijna water te kort... Het is altijd maar de vraag of er water is.

Na 6 uur is het hier donker, waardoor je niet veel kunt ondernemen. Al helemaal niet wanneer het stroom het niet doet. Waardoor je heel gezellig met een kaarsje of zaklamp dient te lezen of een spelletje te spelen. Soms wordt er een filmpje gekeken.
Omdat je redelijk vroeg opstaat en het al snel donker is, gaan we ook op tijd op bed. Wat is op tijd... nou rond half tien. Soms is het wat later, soms iets vroeger. Ligt maar net aan wat voor activiteiten we ondernemen.

Nu even over alle reacties die ik elke keer binnen krijg.. echt super leuk. Maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om ze allemaal te beantwoorden. Daarom doe ik ze nu in 1 keer... en straks wanneer ik een nieuwe blog plaats.

Mijn knie
Het gaat harstikke goed met mn knie. De korst is eraf maar het zal wel een groot litteken worden. Een herinnering aan Zambia moet je maar zo rekenen.

The big five
Tijdens de safari hebben we de big 4 gezien. De nijlpaard, de buffel, de olifant & de giraffe. De neushoorn is er wel in Zambia. Maar deze kun je in een ander wildpark bewonderen.

Cocktails!
Als ik er weer ben is er natuurlijk weer een cocktail party. We hebben volgens mij nog wel genoeg drank thuis om dat weer een keertje te doen. Daarbij is het leuk om de Cape Sunset een keer met jullie uit te proberen.

Bruin
Ja mensen k begin al aardig bruin te worden. Ik ben niet echt van het bakken in de zon, maar het weekendje malawi heeft me een gezond tintje gegeven.

Mn afrikaanse jurk
Mijn afrikaanse jurk heb ik nog niet zo vaak aan gehad maar er was een vraag over waarom hij over de knie is. Het wordt hier niet gewaardeerd wanneer een vrouw veel van haar dijbenen laat zien, daarom een jurk net over de knie. Ook in de kerk dien je met bedekte knieen en bedekte schouders te lopen.

  • 05 November 2010 - 10:00

    Herman:

    :-)

  • 06 November 2010 - 07:46

    Kinie:

    Hoi Ivonne,

    Bedankt voor alle antwoorden -;) ..
    Leuke foto van het snorkelen zeg !!
    We lezen wel dat je het heel erg naar je zin hebt.. gelukkig !!
    Nou mis je het sintmaarten lopen hier, haha... doen ze daar denk ik niet... Ik mag op pad in weer en wind met Lissa (ja ja het is echt herfst hier).

    Kus uit Schoonebeek

  • 06 November 2010 - 09:45

    Oma En Jan:

    Wat heerlijk om te lezen dat je zo geniet van je verblijf in Zambia,weet je Ivonne als ik zie dat je gesnorkeld hebt krijg ik heimwee naar Bonaire. Krijg je nog eens de kans om dat te doen?????
    geniet ervan. Veel liefs van ons beiden Kus van je oma uit Schoonebeek

  • 06 November 2010 - 10:35

    Eva:

    Tof Ivonne! Leuk zo'n dagbeschrijving. En gek dat het al zo vroeg donker is. Poeh. Maarre... je komt toch wel weer terug naar Nederland? x Eef

  • 08 November 2010 - 01:48

    Mariska G:

    Ivonne:)

    leuk zo'n dagbeschrijving. zie dat je idd niet verhongert gelukkig maar ;)
    wist niet dat het zo vroeg donker was bij jullie.
    en die foto's zijn ook erg leuk!

    Liefs xx

  • 08 November 2010 - 21:21

    Margreet:

    Ja hoor, al gelezen, zelfs toen de twee foto's er nog niet bij stonden. Leuk! Je dagbeschrijving is een mooie aanvulling op je mail. En nee, geen zorgen! Gewoon verder denken dan dat m'n neus lang is, we know each other. Haha. Liefs!

  • 11 November 2010 - 14:14

    Yoline:

    Met al die kusjes uit Schoonebeek kan ik natuurlijk niet achterblijven! Dus:

    XX uut Skoonebeek!!

  • 15 November 2010 - 16:19

    JJ:

    Ja wie is JJ? nou de moeder van Ellen
    Begrijp dat jullie je prima vermaken kreeg van Ellen de foto die jij gemaakt hebt dus reageer er maar op.Je hebt trouwens leuke foto`s op je blog.
    Kan je Ellen ook instueren hoe ze het moet doen? Ze stuurt nl maar mondjesmaat foto`s. We moeten maar wachten tot ze terugkomt.
    Heel veel groetjes van JJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivonne

HalliHallo! Ik ga 4 maanden afstuderen samen met mijn maatje Yvonne in Zambia!

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 29683

Voorgaande reizen:

20 September 2010 - 20 Januari 2011

Afstuderen in Zambia

Landen bezocht: