Bijna op de helft van het verblijf - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu Bijna op de helft van het verblijf - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Ivonne Germs - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft van het verblijf

Door: ivonneinzambia

Blijf op de hoogte en volg Ivonne

16 November 2010 | Zambia, Chipata

Bijna op de helft van het verblijf

Over een krappe 3 weken ben ik alweer 25 lengtes lang. Wat vliegt de tijd toch snel om. We zitten hier nog maar 65 dagen.

Vorig weekend
Niet echt veel avonturen deze week te melden. In het weekend wel het eerste regenbuitje gehad. Wat we natuurlijk wel even gevierd hebben. Door de regendans te dansen. Zondag was eigenlijk een dag samen met Ellen. S’morgens een wandeling gemaakt de berg op. Halverwege gekomen en toen (omdat we trek hadden, mag geen honger zeggen omdat de kindertjes in Afrika honger hebben ;)) weer terug gelopen. S’middags onder het genot van een sapje en chocolade, de mooie zielige film Dear John gezien. S’avonds twee keer gewonnen van Ellen met het bonenspel. Die bijna iedereen in Lake Malawi heeft gekocht, maar ik niet kon kopen omdat mn geld op was haha.

Deze week
Deze week vooral veel afspraken met allerlei verschillende functies. Zo hebben we de kok en de driver bij Chesire Home geinterviewd en de wilder (lasser) bij de garage. Ook hebben we deze week met mister Mbewe van het Craft Center over het follow up system gesproken. Het craft centre wil graag weten wat de leerlingen vinden van de studie en wat ze van plan zijn te doen na hun studie. Na een half jaar wordt er dan contact opgenomen met dezelfde leerlingen om te kijken wat ze op dat moment aan het doen zijn (welk beroep ze aan het beoefenen zijn). We hebben donderdag een enquete uitgedeeld om erachter te komen hoe de leerlingen over hun studie e.d. denken. De resultaten worden anoniem door ons verwerkt en overhandigd aan het craft center. Het craft center kan zodoende elk jaar checken of de verwachtingen van de leerlingen naar het craft center toe zijn uitgekomen en welke verbeteringen er kunnen worden toegepast. Ons Plan van Aanpak dient nog een keer aangepast worden zodat we een goed onderbouwd onderzoek kunnen uitvoeren.
Met mijzelf gaat het wel redelijk. Beetje last van keelpijn en al 2 weken last van een bloedneus, die maar niet over wil gaan. Je leert jezelf wel steeds beter leren kennen, wat soms best confronterend is. Zo is er een andere minder positieve aan de Ivonne die hier zit. Ik kan op sommige momenten erg lui zijn, dit wist ik al. Maar hier komt het nog extra naar voren, als je mensen hebt die totaal anders dan jij zijn.

Dit weekend
Zaterdag weer naar de Indische Markt geweest om weer veel te veel stoffen te kopen. Tjah tis nu echt een serieuse verslaving aan het worden. Maar ik hou me voor dat dit toch echt de laatste keer is dat ik stoffen ga kopen. S’middags de uber leuke film Bolt gekeken, heerlijk gelachen. En s’ avonds de film Jumper gekeken, die een beetje onrealistisch is. Jaja dat wisten jullie vast ook wel... ben een beetje film verslaafd. Nu heb ik als ik me niet zo lekker voel, een hele serie (2 seizoenen) Samantha Who? Die ik ook al helemaal uit heb gekeken :S. Boeken lezen gaat hier ook best snel. Welke boeken heb ik al gelezen? Kwetsbaar & Die Laatste Zomer (Tatianna de Rossay), PS I love you, Stuk (Judith Visser), Da vinci Code, Op klaarlichte dag (Simone van der Vlugt), Een goed huwelijk (Saskia Noort) en ben nu Mannen die vrouwen haten aan het lezen. En mama heeft me ook nog 2 thrillers opgestuurd die ik ook nog ‘ moet’ lezen.

Zondag nog naar Father Gabriel op de koffie geweest. Nou jah koffie... aan de rode zoete wijn. Heb de foto’s van de Sint Josephkerk in Barger-compascuum laten zien, hij was erg onder de indruk. Vond het een mooie kerk met een grote parcohiehuis. Nog over zijn reizen naar Amerika, Italie en Tanzania gehad. In Amerika heeft Father Gabriel zelfs Orlando (Disney) bezocht. Hij vond de achtbanen maar eng haha. Amerika vond hij een leuk land maar moest zich wel veel aanpassen. Het sociale is ver te vinden. Hier in Zambia groet iedereen elkaar en is het heel normaal met een vreemde serieuse gesprekken te voeren. Dit zie je ook nog niet gebeuren in Nederland.

• 16 November 2010 - 19:08

Hoi Schatje:

Wat een mooie foto's heb je bij je blog geplaatst. Zijn de bomen gaan bloeien nadat er regen is gevallen?
    En hoezo ben je lui aangelegd? Je geeft toch altijd aan dat je veel wilt ondernemen.
    Dan kun je toch niet van lui spreken.
    Of bedoel je je conditie want daar hebben wij het wel vaker over gehad thuis.
    Nu je erg veel loopt krijg je toch vanzelf een betere conditie. Alleen is dat natuurlijk eenzijdig.
    Misschien kun je iets leuks op pakken in Chipata.
    Wie weet kom je dan uit je luie stoel en kom je zeer sportief thuis. (grapje)
    Heel veel leifs en tot over een X aantal weken.
    Pa en MA.

• 16 November 2010 - 19:50

Kinie:

Haha, die fiets kan zo mee tijdens de optocht van carnaval ....

Bedankt voor je brief en je foto !! Top !
    Best snel aangekomen trouwens.... We zijn alweer bezig met een envelop voor jou...

Heel veel plezier (luie -;)) Ivonne, dikke kus..

• 18 November 2010 - 12:33

Mariska:

heey!
    alweer op de helft! nu gaat het nog sneller denk ik ;)
    lekker dat jullie daar regen hebben gehad. wat raar dat je al 2weken een bloedneus hebt.:S
    je hebt in ieder geval genoeg boeken/films bij je :):)

veel succes weer deze week.

• 19 November 2010 - 08:36

Maria:

Heb je ondertussen al een bestemming voor alle stoffen?;)
    Lekker dat je ondertussen vol op met je opdr aan de gang kan!

Enjoy daar met alle boeken, films en het land! xxx